Kawa – magiczny napój czy niezdrowe uzależnienie?

Przez wiele lat kawa była uważana za jakże pyszny, ale zdecydowanie niezdrowy napar. Codzienne picie tego napoju miało powodować problemy z sercem, podwyższone ciśnienie tętnicze oraz skoki tętna. W dobie dzisiejszej wiedzy, potwierdzonej wiarygodnymi badaniami naukowymi, wiemy już, że kawa nie tylko nie wpływa negatywnie na organizm, ale posiada wyjątkowe właściwości prozdrowotne.

Związki zawarte w kawie

Podstawowym i znanym wszystkim związkiem zawartym w kawie jest kofeina. Jest to substancja naturalna występująca w ziarnach kawowca (ale również w ziarnach kakaowca, ziarnach koli oraz liściach herbaty). Posiada gorzki smak i oddziałuje na komórki ciała na wielu płaszczyznach. Jej podstawową funkcją jest blokowanie receptorów adenozynowych. Adenozyna, łącząc się ze swoimi receptorami, powoduje zmniejszenie metabolizmu, uczucie senności oraz zwiększenie odczuwania bólu. Podaż kofeiny znosi powyższe efekty, wywołując efekt pobudzenia.

Należy jednak pamiętać, że kawa to nie tylko kofeina, ale szereg innych składników wykazujących właściwości prozdrowotne. Należą do nich przede wszystkim silne antyoksydanty, na czele z polifenolami. Według badań to właśnie kawa stanowi główne źródło tego związku w diecie ludzkiej populacji. Polifenole niwelują wolne rodniki powstające w nadmiarze w wyniku stresu i przemęczenia. Tym samym zapobiegają wielu chorobom, w tym nowotworom.

Kawa rozpuszczalna czy sypana?

Przez wielu kawa rozpuszczalna nie jest uważana za prawdziwą kawę, a jedynie za napój o podobnym smaku, przepełniony chemicznymi dodatkami. Na szczęście jest to teoria dalece mijająca się z prawdą. Kawa rozpuszczalna, tak samo jak kawa sypana, produkowana jest w 100% z ziaren kawowca. Ulega jedynie nieco większej obróbce i jest poddawana procesowi instantyzacji. W efekcie, dostępność substancji odżywczych zawartych w kawie może być nawet większa w kawie rozpuszczalnej, aniżeli w sypanej.

Wpływ kawy na zdrowie

Według najnowszych badań, regularne picie kawy znacząco zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia. Należą do nich przede wszystkim nadciśnienie tętnicze, miażdżyca oraz zawał. Ponadto podaż kofeiny prawdopodobnie wpływa również korzystnie na hamowanie rozwoju chorób Alzheimera i Parkinsona u osób w podeszłym wieku. W wielu publikacjach potwierdzono także wpływ kawy na zmniejszenie ryzyka występowania cukrzycy typu II. Wysoka zawartość antyoksydantów obniża natomiast ryzyko rozwoju wielu rodzajów nowotworów,  w tym np. nowotworu jelita grubego.

Wynika  z tego, że picie kawy to samo zdrowie! Wybór pomiędzy kawą rozpuszczalną, a sypaną powinien zależeć natomiast jedynie od własnych upodobań.

Kawa freepik - pl.freepik.com
>>>

Czy kawa rozpuszczalna jest zdrowa?

Kawa to napój o wyjątkowych właściwościach prozdrowotnych. Posiada udowodniony naukowo wpływ na zmniejszanie ryzyka pojawiania się wielu chorób, w tym chorób cywilizacyjnych. Za prawdziwą kawę od zawsze uznawało się jedynie kawę sypaną. Kawa rozpuszczalna z www.bee.pl, która pojawiła się na rynku stosunkowo niedawno, często określana jest mianem napoju kawopodobnego, pełnego sztucznych konserwantów, barwników i wypełniaczy. Tymczasem dobrej jakości produkt instantyzowany nie odbiega właściwościami od tradycyjnej kawy sypanej.

Zalety kawy rozpuszczalnej

Kawa rozpuszczalna posiada nieco łagodniejszy smak niż kawa sypana. Doskonale smakuje z mlekiem. Obecnie na rynku znaleźć można kawy rozpuszczalne smakowe o bardzo dobrym składzie, które mogą urozmaicić codzienny rytuał picia tego naparu. Z punktu widzenia zdrowotnego, kawa rozpuszczalna zawiera te same składniki bioaktywne, które dostarczamy spożywając kawę sypaną. W tym jednak przypadku, ziarna poddane zostały większej obróbce mechanicznej i termicznej, dzięki czemu wiele prozdrowotnych związków stało się łatwiej dostępnych. Tak jest m.in. z polifenolami, czyli bardzo silnymi antyoksydantami

Kofeina zawarta w kawie

Kofeina to główny składnik bioaktywny kawy. Związek ten łączy się z receptorami adenozynowymi, zapobiegając tym samym powstawaniu uczucia zmęczenia oraz bólu. Ilość kofeiny w kawie zależy od bardzo wielu czynników, takich jak rodzaj ziaren, stopień wypalania oraz forma przygotowanej kawy. Uśredniając badane wartości można jednak przyjąć, że porcja espresso (25-30ml) dostarcza około 70mg kofeiny. Tak samo sytuacja będzie wyglądała w przypadku napojów przygotowywanych na bazie espresso, czyli cappuccino czy latte. Kubek kawy parzonej to źródło 150-180mg kofeiny. Taka sama ilość kawy rozpuszczalnej to jedynie 70-80mg kofeiny.

Kawa a choroby cywilizacyjne

Kofeina zawarta w kawie wpływa na poprawę funkcji kognitywnych organizmu. Należą do nich zdolność do koncentracji, skupienia i zapamiętywania. Ponadto, regularne spożywanie kofeiny z  kawy obniża ryzyko wystąpienia chorób Parkinsona i Alzheimera u osób starszych. Picie magicznego naparu zmniejsza częstość występowania chorób układu krążenia nawet o 20%. Tym samym, regularne spożywanie kawy znajduje zastosowanie w prewencji nadciśnienia tętniczego, miażdżycy i zawałów.

Kawa jest źródłem antyoksydantów, takich jak polifenole. Ich regularne spożycie wpływa korzystnie na zmniejszenie ryzyka uszkodzeń w komórkach i materiale genetycznym. Tym samym zmniejsza ryzyko występowania wielu rodzajów nowotworów. Według statystyk, to właśnie kawa stanowi główne źródło polifenoli w naszej diecie.

Kawa KamranAydinov - pl.freepik.com
>>>

Kawa rozpuszczalna czy sypana – ile kofeiny znajduje się w kawie?

Kofeina to główny składnik bioaktywny kawy. W świetle najnowszych badań, znany jest pozytywny wpływ tej substancji na funkcjonowanie organizmu człowieka. Niemniej jednak, tak jak wszystkie inne związki, również kofeina posiada maksymalną bezpieczną dawkę codziennego spożycia.

Jaka jest bezpieczna dawka kofeiny?

Kawa należy do najczęściej spożywanych napojów zaraz po czystej wodzie. Nic zatem dziwnego, że poddawana ona była dokładnym badaniom. W zależności od instytucji i kraju, codzienna maksymalna dawka kofeiny różni się dosyć znacząco. Według polskich zaleceń, dla zdrowego człowieka całkowicie bezpieczna będzie ilość do 400 mg kofeiny/dzień. Warto zaznaczyć, że jest to wartość bardzo zapobiegawcza, gdyż maksimum m.in. w USA jest znacznie wyższe. Badania naukowe wskazują, że negatywnych efektów na zdrowie nie powinno wywołać nawet 800-1000 mg kofeiny/dzień.

Ile kofeiny jest w kawie?

Ilość kofeiny w kawie jest bardzo trudna do dokładnego określenia. Jeszcze więcej problemów sprawia stwierdzenie, ile tej kofeiny zostaje przyswojona przez organizm człowieka. Jest to kwestia bardzo indywidualna. Dla lepszej orientacji w temacie przyjmuje się jednak pewne uśrednione wyniki.

Najwięcej kofeiny na 1l napoju zawiera espresso. Wartości te sięgają nawet 1700-1900 mg kofeiny na litr. Na szczęście jednak nikt nie pije tak ogromnych ilości espresso. Porcja zawierająca 25-30 ml dostarcza około 70 mg pobudzającego związku.

Kawa parzona, czyli klasyczna mała czarna dostarcza już znacznie mniejszych ilości kofeiny. W kubku o pojemności 250 ml znajduje się 150-180 mg tego związku.

Kawa rozpuszczalna (https://www.bee.pl/9526-kawa-rozpuszczalna) to najłagodniejszy z wszystkich rodzajów kawy. Porcja wielkości 250 ml to źródło 70-80 mg kofeiny.

Znane napoje na bazie kawy, takie jak cappuccino oraz latte, przyrządzane są na bazie espresso lub podwójnego espresso. Ilość kofeiny będzie w nich zatem taka sama, jak w przypadku zwykłego włoskiego naparu.

Od czego zależy zawartość kofeiny w kawie?

Ilość kofeiny w kawie zależy w głównej mierze od rodzaju ziaren. Z popularnych surowców, najbogatsze w ten związek są ziarna robusty. Klasyczna arabika zawiera już nieco mniej tej substancji. Drugim niezwykle istotnym czynnikiem jest stopień wypalenia ziaren kawowca. Kawy jasne, czyli słabiej wypalane, będą znacznie bogatsze w kofeinę niż kawy ciemne.

Ważny jest również sposób przygotowywania kawy. Napar parzony przez dłuższy czas będzie zawierał więcej kofeiny niż ten parzony jedynie przez chwilę. Dzieję się tak, gdyż z czasem do napoju uwalnia się coraz więcej związków z ziaren.

Jedzenie stockking - pl.freepik.com
>>>