Kofeina to główny składnik bioaktywny kawy. W świetle najnowszych badań, znany jest pozytywny wpływ tej substancji na funkcjonowanie organizmu człowieka. Niemniej jednak, tak jak wszystkie inne związki, również kofeina posiada maksymalną bezpieczną dawkę codziennego spożycia.

Jaka jest bezpieczna dawka kofeiny?

Kawa należy do najczęściej spożywanych napojów zaraz po czystej wodzie. Nic zatem dziwnego, że poddawana ona była dokładnym badaniom. W zależności od instytucji i kraju, codzienna maksymalna dawka kofeiny różni się dosyć znacząco. Według polskich zaleceń, dla zdrowego człowieka całkowicie bezpieczna będzie ilość do 400 mg kofeiny/dzień. Warto zaznaczyć, że jest to wartość bardzo zapobiegawcza, gdyż maksimum m.in. w USA jest znacznie wyższe. Badania naukowe wskazują, że negatywnych efektów na zdrowie nie powinno wywołać nawet 800-1000 mg kofeiny/dzień.

Ile kofeiny jest w kawie?

Ilość kofeiny w kawie jest bardzo trudna do dokładnego określenia. Jeszcze więcej problemów sprawia stwierdzenie, ile tej kofeiny zostaje przyswojona przez organizm człowieka. Jest to kwestia bardzo indywidualna. Dla lepszej orientacji w temacie przyjmuje się jednak pewne uśrednione wyniki.

Najwięcej kofeiny na 1l napoju zawiera espresso. Wartości te sięgają nawet 1700-1900 mg kofeiny na litr. Na szczęście jednak nikt nie pije tak ogromnych ilości espresso. Porcja zawierająca 25-30 ml dostarcza około 70 mg pobudzającego związku.

Kawa parzona, czyli klasyczna mała czarna dostarcza już znacznie mniejszych ilości kofeiny. W kubku o pojemności 250 ml znajduje się 150-180 mg tego związku.

Kawa rozpuszczalna (https://www.bee.pl/9526-kawa-rozpuszczalna) to najłagodniejszy z wszystkich rodzajów kawy. Porcja wielkości 250 ml to źródło 70-80 mg kofeiny.

Znane napoje na bazie kawy, takie jak cappuccino oraz latte, przyrządzane są na bazie espresso lub podwójnego espresso. Ilość kofeiny będzie w nich zatem taka sama, jak w przypadku zwykłego włoskiego naparu.

Od czego zależy zawartość kofeiny w kawie?

Ilość kofeiny w kawie zależy w głównej mierze od rodzaju ziaren. Z popularnych surowców, najbogatsze w ten związek są ziarna robusty. Klasyczna arabika zawiera już nieco mniej tej substancji. Drugim niezwykle istotnym czynnikiem jest stopień wypalenia ziaren kawowca. Kawy jasne, czyli słabiej wypalane, będą znacznie bogatsze w kofeinę niż kawy ciemne.

Ważny jest również sposób przygotowywania kawy. Napar parzony przez dłuższy czas będzie zawierał więcej kofeiny niż ten parzony jedynie przez chwilę. Dzieję się tak, gdyż z czasem do napoju uwalnia się coraz więcej związków z ziaren.

Jedzenie stockking - pl.freepik.com